29 de març 2009

sobre l'escolarització


Darrerament estem compartint processos d'escolarització entre els fills dels nostres amics i decisions de no-escolarització oficial entre la gent del grup de criança.
Els pares que han decidit no escolaritzar opten per dur els seus nens a "escoles lliures", que tot i que cada escola té la seva pròpia línia pedagògica els programes acostumen a coincidir en:

-els pares acompanyen els nens durant l'estança a l'escola
-no hi ha horaris fixes
-es barregen nens de diverses edats
-es respecta el procés evolutiu de cada nen, sense suggerir-li que faci tal o qual activitat. El material és al seu abast perquè pugui fer-ne ús sempre que vulgui

Aquests pares rebutjen l'ensenyament públic i el privat de curs oficial perquè no volen que els seus fills siguin dirigits en la petita edat, que hagin de complir amb un horari fix i tan extens, ni que s'hiperestimuli els infants de manera precoç. Són totalment contraris a la disciplina (en línia amb les escoles Montessori i Waldorf).
Nosaltres vam parlar amb una educadora infantil amb molta experiència en escoles bressol públiques i ens va explicar que, el programa educatiu de les escoles públiques avui en dia contempla el respecte als processos individuals pels nens, per exemple, ja no es fa "un regal pel dia del pare" perquè l'objectiu no és "la producció" sinó la pràctica d'habilitats de manera lliure. També s'han deixat de banda les representacions teatrals i musicals que els nens feien per als pares els dies assenyalats, per derivar en que la celebració sigui exclusivament de gaudi dels nens. Per això el carnaval es celebra de manera privada, sense la visita dels pares.
Evidentment obtenir una plaça a l'escola pública implica que el nen hagi d'acomplir amb tot l'horari establert, i la jerarquia mestre-alumne reflexa el sistema social imperant.

Tot i que encara no hem aprofundit gens en aquest tema perquè l'escolarització ens queda a dos anys i mig vista, això és el que estem recollint de les experiències properes i no volia deixar de compartir-ho amb tothom que li pugi interessar.

Afegeixo un llistat d'escoles d'educació lliure a Catalunya.

LLISTA D’ESCOLES D’EDUCACIÓ LLIURE

1- Espai de creixement Gaia (La Plana, Santa Maria d'Oló, Bages) www.associacioarrels.org

Jaume 608747602 / Gore 639332366
2- Krisol, un espai per als infants c/de la Cisa, 53 08338 Premià de Dalt Tel: 687 86 97 15
annamariasui@yahoo.es astridllaberia@hotmail.com lalukina@yahoo.es 607210697/ 658080280
3- CEIP El Martinet C/ Sant Jaume 30. Ripollet del Vallès 08291.
a8059883@xtec.cat 93 594 75 22 Escola pública amb una pedagogia Sistèmica.

4- La Pinya Esplugues-Barcelona http://www.alapinya.blogspot.com - lapinya@moviments.net

5. Moixaina. Valldoreix i Barcelona www.moixaina.org lalaia@hotmail.com. (661 736 723)

6- CEIP La Riera C/Onze de Setembre s/n. Sant Pere de Ribes 08810. ceiprieraderibes@xtec.cat 93 896 15 85. Escola pública amb una pedagogia Sistèmica.

7- Abraça'm. La Sènia-Tarragona. abrassam@yahoo.es http://abrassam.blogspot.com/

8- El Sorral. Camí de Puigpelat s/n 43887. Nulles-Tarragona. http://elsorral.blogspot.com/ 609166703, 650904300

9- El Roure Sant Joan de Mediona Telf. 938 985 246 (Begoña y Cristóbal) cai@elroure.jazztel.es

10- Abellarola La Selva del Camp–Tarragona Telf. 977 330 654 - 618 603 884 (Jesús) / 606 648 298 (Yolanda) 977 545 576 (Mary) jegaroma@patagonmail.com

11- La Caseta (Barcelona) Telf. 937531575 Pere Juan nosomres@telefonica.net

12- Genunió-Palúre (Barcelona) 618.832.575 – (93)308.77.60 (Noel) genunio@hotmail.com

13- La Magarrufa ( Barcelona) Telf. Eli 635 368 358 lamagarrufa@yahoo.es http://www.lamagarrufa.blogspot.commailto:lamagarrufa@yahoo.es

14- Xantala. C/Marià Aguiló 111 Poblenou-Barcelona. 664580347 www.xantala.net

15- Escola lliure Rosa d'Abril. http://www.waldorfbarcelona.org/ info@waldorfbarcelona.org Rosa d'abril Gràcia C/Sant Salvador, 88, pral 08024 Barcelona Tel. 93.213.02.45 Rosa d'abril Vallvidriera Antiga rectoria de Santa Maria Camí de la Llenega, 6-12 Vallvidriera Tel.607.62.48.63 (Pedagogia Waldorf)

16- Escola Waldorf-Steiner El Til·ler. Centre d'Educació Infantil i Primària. C/ Mercé Rodoreda 16-18 08193 Bellaterra (Barcelona) Tel: 93 592 97 95 E-mail: centreeltiller@escolawaldorf.org Web: www.escolawaldorf.org

17- Associació Espai per als Infants-Jardí d'Infants a la Figuera de Salamús. Ca l'Auténtic s.n 08445 Samalús (Barcelona) Tel: 938 43 42 99 mailto:lafigueradesamalus@gmail.comlafigueradesamalus@gmail.com

18- Associació per a la Pedagogia Waldorf Rudolf Steiner de Girona "La Casa del Bosc" Veinat del Jordà s/n 17199 Canet d'Adri (Girona) Tels: 972 190 041 / 972 430 851 info@waldorfgirona.com www.waldorfgirona.org

19- ASSOCIACIÓ PER EL DESENVOLUPAMENT DE LA EDUACIÓ LLIURE - LA LLAVOR La Pinya - Mas Garganta -17800 Olot (Girona) 618 54 76 00 (Karen) 657 44 05 19 (Cathleen) E-mail: lallavor@terra.es

20- KALEIDOSCOPIO - Per un acompanyament respectuós - Poble del Garraf. kaleidoscopio.garraf@gmail.com. 665041435 (Mireia) 661549926 (Alejandra).
21-L’ESCOLETA , Guardiola de Font Rubí (alt Penedes)
lescoleta@gmail.com 938979275 (Nele) 938990211 (Einat) 637902887 (Josep)

22- ESCOLA VIVENCIAL LA PUPUSA (Lleida) mandales@hotmail.com 675732732 (Miriam) 675731731 (Raquel)

23- EL XERRAC (Esparraguera) Espai de Criança Compartida.

24- EL TATANET Educació Lliure -Criança Compartida –Barri Sants- eltatanet@yahoo.es MARINA 651043594

6 comentaris:

  1. Hola a tots! Tot i que a mi l'escolarització encara em queda lluny (però no tant), penso que la millor opció és portar els nens a l'escola pública.
    Penso que és antinatural fer complir l'horari als nens, ja que en certa manera és com una domesticació de cara al mercat laboral futur entre d'altres moltes coses que no m'agraden del sistema escolar actual. Ara, ni boig portaría al meu fill a una escola de jipis! Vull que el meu fill sigui "normal". En quant a lo de la disciplina, penso que és indispensable per assolir la llibertat personal i colectiva de la que cada dia estem més lluny. Disciplina no és el càstig i la tirania d'un professor, és la eina que fa que una persona es mantingui fidel als seus principis. Principis que han de ser de respecte als drets dels demés, solidaritat, tolerància i no violència gratuita. Les mates i lo altre ja vindrà després. En definitiva que l'escola ha de formar persones, no individus productius. Sobretot avui en dia que estem a punt de desfer-nos per fi del lastre de les religions que en aquest sentit feien un servei. I si per educar s'ha de fotre algún cachete, doncs es fot i no passa res!
    Toma comentari!!!

    ResponElimina
  2. Hola Jaume ;)
    Estem totalment en desacord amb el tema de la disciplina. No penso per res que sigui indispensable "per assolit la llibertat ni per mantenir-se fidels als principis propis".
    Jo m'estimo més mantenir una relació horitzontal amb els nens, donat que són persones igual que els adults. Hi ha altres maneres de que es facin amb les valors de la "tolerància, solidaritat, etc..." no crec que la disciplina sigui el més addient per transmètrer aquests valors.
    Esperem que els empresaris escoltin les protestes dels obrers, que le lleis no provinguin de la voluntat d'un tirà sinó d'un consens democràtic, inclús davant de les decisions d'un jutge és possible presentar recursos i alegacions... per què ho fem doncs amb els nostres fills?
    Jo vull criar una persona responsable, comprensiva, capaç de dialogar, segura de sí mateixa i ferme en les seves conviccions, no una persona obedient i servil.
    Jo també vull que el meu fill sigui "normal" sempre que el normal sigui això, sinó, preferiré sempre que sigui "diferent", és clar.
    Una abraçada!

    ResponElimina
  3. Hola Moni,
    El problema és que el concepte de disciplina que tenim és el del pare carca que li diu al nen: Al teu cuarto! castigat! i això no és el que jo vull dir. Afortunadament el meu fill és una persona raonable que sap escoltar i entendre i nosaltres invertim molta estona per explicar-li el perquè de les coses, però ell a vegades busca els límits com és natural a l'aprenentatge i hi ha coses que no pot fer, com posar els dits a l'endoll i llavors no pots ser horitzontal, has de ser el pare, és a dir l'autoritat. ja que per mi és la única autoritat justificable en aquest món.
    Salut!!

    ResponElimina
  4. Sí jaume, amb el jaume ho esteu fent molt bé, ja es nota ;)
    Evidentment hem d'evitar que els nostres fills es facin mal. Jo parlava de les vegades que no els hi deixem fer coses perquè s'embruten o d'altres xorrades.
    I també parlava de l'autoritarisme de l'escola del tipus "tots a seure, en fila, ara esmorzem..." que l'únic objectiu que té és fer nens obedients perquè siguin adults obedients.
    Petó!

    ResponElimina
  5. Jaume, crec que confons autoritat amb protegir i informar. L'autoritat és per definició infal·lible i inapel·lable, per tant no justificada per al "receptor".

    I en el teu primer comentari la reflexió sobre la disciplina no és coherent. Dius "disciplina no és el càstig i la tirania d'un professor, és la eina que fa que una persona es mantingui fidel als seus principis". A quins principis, als de l'educador o als de l'educat?, son els principis particulars quan l'eina mitjançant aquests es formen és aliena a la persona, per tant subjectiva?

    ResponElimina
  6. Hola Joan, si has buscat autoritat al diccionari, veuràs que té moltes interpretacions. I en cap cas és infal.lible ni inapel.lable exceptuant els creients i els seus deus.
    En quant a disciplina, és evident que els principis de l'educador. Per definició subjectius com tots els principis, però en la majoría dels casos molt consensuats. Una persona en els primers anys de vida no té principis, només instints, i aquests es mostren a vegades crus i despiadats.
    I Moni, a l'hora d'esmorzar, tots en fila sí, perqùè així és com aprenem de grans a respectar les cues i ens fa ràbia quan algú es cola perquè és un MAL EDUCAT. Perquè no va rebre aquesta disciplina tant necessaria per a l'ordre social quan era un nen. Anarquisme no és fer el que em dona la gana, és la màxima expressió de l'ordre. Que és l'ordre que surt de dins i no vé de dalt, però que algú ens té que posar a dins quan a dins no hi tenim res. Insisteixo, vull un fill normal, que tindrà una play quan li toqui i un mòvil quan tots els seus companys en tinguin. Ara, intentaré que sigui un tio crític, raonable, solidari, respectuós i sobretot que mai es faci demòcrata que aquests són els pitjors!!jejeje

    ResponElimina